وبلاگ

Blog

 چگونه یک فریلنسر چالش‌ها را تبدیل به فرصت کند؟

در سال‌های اخیر با گسترش اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی؛ سیاست‌های کاری دچار تغییر شده و گرایش متخصصان به فریلنسینگ و آزادکاری بیشتر شده است. شاید از منظر افرادی که درگیر زندگی کارمندی شده‌اند؛ فریلنسینگ (آزاد کاری) یک شغل رویایی و مطلوب باشد؛ چرا که دیگر نیاز نیست در ساعت مشخصی از خواب بیدار شده و با پوششی رسمی در محل کار حاضر باشند و مدت زمان بیشتری از روز در کنار خانواده‌شان خواهند بود. بله این تفکرات منطقی و صحیح است و از مزایای آزادکاری به شمار می‌رود، اما این تمام داستان نیست! در کنار این ویژگی‌های مثبت و قابل توجه؛ یک فریلنسر با چالش‌های متعددی درگیر است که می‌بایست از سد آن‌ها بگذرد.

پس از استقبال شما از انتشار مطلب “چرا باید فریلنسر یا آزاد کار بشوم؟” در این مطلب قصد داریم به بررسی چالش‌های آزادکاری و راه‌های برون رفت و مقابله با آن‌ها اشاره کنیم.

امور مالی

یک کارمند؛ از حقوق مشخصی در پایان ماه برخوردار است و براساس آن می‌تواند برنامه‌ریزی‌های لازم برای مدیریت زندگی را انجام دهد. اما یک فریلنسر ممکن است بنا به دلایلی در یک ماه؛ تعداد اندکی پروژه دریافت کرده و در برخی ماه‌ها تعداد پروژه‌های بیشتری جهت انجام داشته باشد. همین نکته منجر شده تا یکی از اصلی‌ترین چالش های یک فریلنسر مدیریت و رسیدگی به امور مالی باشد. اما برای حل این چالش پیشنهاد می‌کنیم:

  • ماهیانه حداقل ۱۰% از درآمد خود را پس انداز کنید.
  • صورت‌حساب هزینه‌های خود را داشته باشید و از هزینه‌های غیرضروری کم کنید.
  • برای اجرای هر پروژه؛ یک قرارداد تهیه کنید. (توجه به کلیات در عقد قرارداد کافی است)
  • نیمی از هزینه‌ی پروژه را به عنوان پیش‌پرداخت دریافت نمایید.

چگونه یک فریلنسر چالش های پیش رو خود را تبدیل به پل موفقیت کند؟مدیریت زمان

یکی از مشکلات رایج فریلنسرها؛ زمان‌بندی اشتباه در اجرای پروژه‌ها است. از آنجایی که فریلنسر تعهد زمانی مشخص برای انجام کارهای محوله در طول روز ندارد بسیار شایع است که کارها را در دقیقه‌ی نود و ساعات پایانی شروع می‌کند که تاخیر در تحویل پروژه و نارضایتی مشتری را سبب می شود.

مدیریت زمان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یک فریلنسر می‌باشد.

  • تقسیم کردن پروژه‌های بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر
  • تهیه‌ی برنامه‌ی زمانی
  • تمرکز بر کار

توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها

متناسب با پتانسیل و برنامه‌ی خالی زمانی؛ پروژه قبول کنید. اگر به تمامی پروژه‌های پیشنهادی پاسخ مثبت دهید؛ ممکن است نتوانید به تمامی تعهدات عمل کرده و بدنام شوید. گاهاً سطح توقعات غیرواقعی و کاذب از خود سبب می‌شود که پروژه‌های متعددی را قبول کنید و در صورتی که بنا به هر دلیلی هچون بیماری؛ مشکلی برای شما پیش بیاید. دیگر نخواهید توانست مطابق برنامه‌ی زمانی خود عمل کرده و در موعد مقرر پروژه را تحویل دهید.

همین مسئله‌ی به ظاهر ساده؛ منجر به بی‌اعتبار شدن کسب و کار شما در بلند مدت می‌شود که ضرری سنگین و جبران آن سخت است.

مشتری مداری و ارتباط با مشتری

در فریلنسینگ شما می‌بایست بطور مرتب دامنه‌ی ارتباطی خود را گسترش دهید و به دنبال مشتریان جدید باشید. البته برای جذب درآمد ثابت می‌بایست ارتباط مؤثر با مشتریان قدیمی خود را هم در دستور کار قرار دهید.

در مروادات مکتوب؛ سعی کنید توضیحات را بطور کامل و شفاف مطرح کنید که از سوءتفاهم‌ها و یا برداشت‌های اشتباه جلوگیری کنید.

تجربه نکردن محیط کاری و فعالیت گروهی

انسان موجودی اجتماعی است و برقراری ارتباط و تعامل با دیگران؛ برای او ضروری و اجتناب ناپذیر است. به همین علت؛ کار کردن انفرادی یک چالش و معضل مهم و بزرگ در زندگی فریلنسری یا آزاد کاری است. دوری از محیط کار و عدم تعامل حضوری با اعضای تیم و همکاران؛ فرصت‌های رشد شما را کاهش داده و از شتاب پیشرفت‌تان کم می‌کند. برای رفع این مشکل؛ توصیه می‌شود در انجمن‌ها و گروه‌های کاری مرتبط با تخصص‌تان عضو شده و فعالیت کنید.

جمع بندی و کلام پایانی

در پایان می‌توان گفت که فریلسنینگ یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی روز دنیا است که می‌تواند به عنوان شغل اول یا دوم بکار گرفته شود. اگر می‌خواهید از تخصص‌های خود کسب درآمد کنید و یا مستقل شوید؛ فریلنسینگ شروع خوبی است.

2 سپتامبر 2018
(3 رأی, امتیاز: 4,67 از 5)
Loading...