وبلاگ

Blog

آشنایی با سئو (SEO)، اهداف و ضرورت‌های آن

لغت سئو (SEO) از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوگر اقتباس شده و راهکارهایی را شامل می‌شود که بواسطه‌ی آن وبسایت شما به افرادی که محصول یا خدمات شما را جستجو می‌کنند؛ نشان می‌دهد. قرار گرفتن وبسایت در رتبه‌های نخست در صفحه‌ی نتایج موتور‌های جستجو (SERPs) دارای اهمیت زیادی است و به عبارتی می‌توان گفت حضور در رتبه‌های نخست صفحه‌ی اول موتورهای جستجو؛ یک تبلیغ مجانی است آن هم در بهترین فضای تبلیغاتی ممکن. بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو سبب می‌گردد تا ترافیک بطور رایگان و کاملاً طبعیعی افزایش یابد.

مخاطبینی که به واسطه‌ی جستجوی کلیدواژه‌ها به وبسایت شما هدایت شده‌اند؛ مخاطبین هدفمندی بوده و نرخ تبدیل آن‌ها به مشتری (و یا مخاطب دائمی) بسیار بالا است و سئو از این جهت ارزشمند است.

سئو

اهداف سئو و دلایل اهمیت آن

روزانه هزاران کاربر برای حل مشکلات و پاسخ به نیازهایشان از موتورهای جستجوگری نظیر گوگل استفاده می‌کنند و بطور حتم اگر در کسب‌وکارهای آنلاین برای جذب این دسته از مخاطبان برنامه‌ی ویژه‌ای تدارک دیده شود با کمترین هزینه‌ی ممکن می‌توانند رشد کرده و به اهداف خود نزدیک‌تر شوند.

آمارها نشان داده پنج نتیجه‌ی نخست صفحه‌ی SERP بیش از ۶۷٪ کلیک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند به عبارتی می‌توان گفت؛ اغلب کاربران نیازهای خود را از میان پنج نتیجه‌ی نخست پیشنهادی در موتورهای جستجو انتخاب می‌کنند و بدیهی است یک وبسایت هرچه جایگاه بالاتری در صفحه‌ی نخست موتورهای جستجوگر داشته باشد شانس دیده‌شدن و جذب مخاطب بیشتری خواهد داشت.

البته از این مسئله نباید غافل شد که فرآیند بهینه‌سازی و سئو صرفاً معطوف به موتورهای جستجو نبوده و لحاظ کردن استراتژی‌های مناسب مرتبط با این مسئله سبب افزایش کاربردپذیری و بهبود فرآیند تجربه‌ی کاربری (User Experience) نیز خواهد شد.

پس از سرچ یک عبارت در موتورهای جستجو؛ این موتورها در کسری از ثانیه و بواسطه‌ی الگوریتم‌های پیچیده‌ای که عوامل رتبه‌بندی را شامل می‌شوند (SEO Ranking Factors) در لیست وبسایت‌های ثبت شده اقدام به جستجو می‌کنند و در پایان براساس فاکتورهای رعایت شده‌ی سئو تصمیم می‌گیرند که چه وبسایت‌هایی را در رتبه‌های نخست صفحات نتایج به کاربران خود نشان دهند.

حفظ کاربر و جلب اعتماد آن‌ها در موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و آن‌ها بطور مستمر در تلاش هستند تا با بهبود عوامل رتبه‌بندی؛ وبسایت‌هایی را به کاربران‌شان پیشنهاد کنند که از شایستگی کافی برخوردار باشند.

بطور مثال؛ گوگل یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین موتورهای جستجوگر است که برای رتبه‌بندی و نمایش وبسایت‌ها در صفحات SERP بیش از ۲۰۰ عامل مختلف را بررسی کرده و می‌سنجد. این عوامل رتبه‌بندی در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخش نخست سئوی داخلی یا On-Page SEO است که به مجموعه راهکارهایی اطلاق می‌گردد که می‌بایست آن‌ها را در داخل وبسایت لحاظ کرد و بخش دوم سئوی خارجی یا Off-Page SEO می‌باشد که به تفضیل و در پست‌های آتی به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

4 ژانویه 2018
(1 رأی, امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...